איזה מזגן כדאי לקנות?

אחרי שהחלטנו שמשקיעים במזגן, צריך  לקבל החלטה לגבי סוג המזגן. כל יצרן מציג מספר סוגים וקונפיגורציות של מזגנים. מזגן עילי, מזגן מיני מרכזי, מזגן אינוורטר ועוד.

אז איזה מזגן כדאי לקנות כשיש מבחר כזה?

כיום מקובל לחלק את המזגנים לשלושה סוגים עיקריים: מזגן עילי, מזגן רצפתי ומזגן מיני מרכזי. המשותף לשלושת הסוגים הללו הוא שבכולם המזגן הוא מזגן מפוצל, כלומר הוא מחולק לשתי יחידות שהן יחידת המדחס והמעבה, ויחידת המאייד.

במזגן עילי ובמזגן רצפתי המדחס נמצא מחוץ לבית או לדירה, בעוד שהמאייד נמצא בתוך הבית; הוא זה שמזרים את אוויר קר או חם אל תוך חלל החדר.

פה מתחילים ההבדלים:

  • מזגן עילי – זהו מזגן שהיחידה הפנימית שלו מותקנת בגובה של מעל 2 מטר מהרצפה, עם פתח יציאת אוויר בחלקו התחתון. המזגן העילי הוא סוג המזגן הנפוץ ביותר בישראל, משום החיסכון במקום והגמישות במיקום ההתקנה. החסרונות הבולטים, מלבד מחיר התקנה גבוה יחסית, הם המגבלה של אורך צנרת והפרש הגבהים בין היחידות. מזגן עילי מתאים לרוב לחדרים קטנים יותר מאשר לקירור חללים גדולים במיוחד.
  • מזגן רצפתי – זהו מזגן שהיחידה הפנימית שלו מותקנת סמוך לרצפה ופתח יציאת האוויר ממוקם בחלקו העליון. בין יתרונותיו אפשר למנות את האפשרות למזג שני חדרים באמצעות התקנה על קיר משותף (פתיחת פתח ביניהם) ורמת רעש יחסית נמוכה. החסרונות המשמעותיים הם תפיסת המקום על הרצפה, והצורך בחיבור תלת-פאזי בחלק מהמקרים. מזגנים רצפתיים בתפוקות גבוהות משווקים כיום בעיקר למוסדות.
  • מזגן מיני מרכזי – זהו מזגן בו שתי היחידות הללו צמודות זו לזו; האוויר עובר בתעלות עיליות ומוזרם לחלל דרך פתחי אוורור, על פי הצורך. היתרון הברור שלו הוא האפשרות למזג מספר חדרים במקביל והשקט היחסי. החסרונות במזגן מיני מרכזי, מלבד מחיר ההתקנה, הם מורכבת התכנון וההתקנה, בשל צורך בהנמכת תקרה בחלק מהמקרים, וחוסר אפשרות לשליטה בטמפרטורה בכל חדר. צריך גם לזכור שתקלה ביחידה המרכזית משביתה את המיזוג בכל הבית. כמו כן יש בעיה חיסכון משום שהמזגן מקרר כל הזמן את כל הבית, גם חדרים ריקים.
  • בנוסף לסוגים אלה בשנים האחרונות התחילה להתפשט טכנולוגיית אינוורטר (Inverter). מזגנים העובדים בטכנולוגיה זו יקרים יותר ממזגנים רגילים, אבל  הם הרבה יותר חסכוניים (צריכת החשמל של מזגן אינוורטר נמוכה עד כדי 30-40 אחוז ממזגן רגיל) ועשויים ולהחזיר את ההשקעה בפרק זמן קצר, תלוי בכמות השימוש.

לסיכום

רשת עולם המיזוג לא שוקטת על שמריה. המכשירים נעשים יעילים יותר, חסכוניים יותר, שקטים יותר וידידותיים יותר לסביבה. מי שמתלבט איזה מזגן כדאי לקנות, שידע: יש פתרון לכל סוג של צורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.